Tudós csajok

Tudós csajok

A Tudós Csajok tehetséggondozó programba november végén nyertem felvételt. A projektet a DUE (Diák- és Ifjúsági Újságírók Országos Egyesülete) találta ki és valósította meg.

A kezdeményezés célja, hogy a természettudományok iránt érdeklődő diákok tágíthassák tudásukat, inspirálódhassanak és elismert magyar kutatónőkkel, az ő tevékenységeikkel és kutatási területeikkel ismerkedhessenek meg.

Mióta tag lettem, sok programban vettem részt, számos helyre látogathattam el, sok új ismeretet szereztem, köztük kortársakét és tudósokét. A programot a TehetségHázas mentorom, dr. Paszternák András ajánlotta. Azzal a céllal jelentkeztem, hogy bővítsem a tudásom és betekintést nyerhessek különböző tudományos területekbe. A pályaválasztás területén is nagyban könnyítette a program a döntésem, bár az még mindig nem végleges.

A sorozatot egy ismerkedős órával kezdtük, ahol a DUE alelnöke tartott nekünk előadást, majd egymásnak is bemutatkozhattunk. Voltam a Kövesligethy Radó Szeizmológiai Obszervatóriumban, ahol dr. Kiszely Márta szeizmológus tartott előadást a szakterületéről. Együtt demonstráltunk különböző fajta földrengéseket, megvizsgáltuk, hogy hogyan terjednek a rengési hullámok a Föld belsejében, majd lementünk a föld alá megtekinteni a mérőeszközöket. A szeizmográfok, amelyeket lent láttunk már mind használaton kívül voltak, ugyanis a most működő egy műanyag vödörrel van letakarva a pontosabb mérés érdekében. A foglalkozás végén mi is keltettünk egy „mini földrengést”, mindannyian egyszerre ugrottunk egyet, amely később a számítógépeken a mérési adatoknál is látható volt.

A következő alkalom keretében dr. Orsós Zsuzsannával ismerkedhettünk meg Zoom–on keresztül, mivel ő biológusként és egyetemi oktatóként a Pécsi Tudományegyetemen dolgozik. Zsuzsanna volt az első cigány származású hallgató, aki PhD diplomát szerzett. Sokat foglalkozott a rákkutatással, amely kifejezetten érdekes volt számomra. Nagyon inspiráló volt a vele töltött két óra, arra ösztönzött mindannyiunkat, hogy valósítsuk meg az álmainkat még akkor is, ha esetleg nehéz hinni benne, hogy sikerülhet. Szívfacsaró volt hallgatni, ahogy arról mesélt, hogy a szülei nem tudtak rendesen írni és olvasni. Milyen lehetett úgy kijárni az iskolát, hogy szellemi téren a szüleid egyáltalán nem tudnak segíteni? Zsuzsanna úgy gondolta, hogy nem igazságos az élettől, hogy a szüleinek nem volt esélye megtanulni olvasni és írni, így amikor idősebb lett, saját maga tanította meg az anyukáját ezekre.

Voltak médiaórák is, amelyeken Kecskés István tanított meg minket cikket írni, Herczeg Zsolt az interjúkészítés világába vezetett be minket, míg Varga Gáborral a kreatív szövegírásról beszélgettünk. Illetve volt egy pályaorientációs óránk is, amelyet a Piarista Kilátó Központ munkatársai, Dervalics Dóra és Fehérvári Fruzsina tartottak.

Ellátogattunk a Magyar Agrár – és Élettudományi Egyetemre, Gödöllőn. Itt dr. Veres Anikó vezette a programot: növényi DNS-t izoláltunk, megismerkedhettünk a PCR teszt működésével és különböző baktérium/ gombatenyészeteket tanulmányoztunk. Hihetetlen élmény volt egy ilyen jól felszerelt laborban kísérletezni, a DNS kimutatása volt a kedvencem, a mai napig megvan a minta, melyet akkor készítettem. Az óra igen interaktív volt, de aktív leginkább csak én voltam (ezt a vendéglátóink nagyra értékelték, én pedig örültem ennek).

Jártam az ELTE Kémiai Intézetben is, ahol dr. Szalay Luca tartott nekünk csoportos laborkísérletezést. Ha már amúgy is környéken voltunk, meglátogattuk az ELTE TTK Természetrajzi Múzeumot is, ahol dr. Kóthay Klára, geológus mesélt nekünk a kőzetek és ásványok kialakulásáról. Majd rengeteg múzeumi darabot kellett csoportba rendeznünk kialakulásuk és fajtáik szerint. Végül megnézhettük az óriási ásványgyűjteményt, amely egyszerűen lélegzetelállító volt. Mint egy könyvtár, csak könyvek helyett a polcokon, a vitrin alatt ásványok csücsültek.

Rengeteg lehetőséget és élményt nyújtott a Tudós Csajok program, mely most már sajnos a végéhez közelít. Csak ajánlani tudom bárkinek, aki érdeklődik a természettudomány iránt.